Markkinointiviestinnän tueksi HEROssa tarvitaan paljon erilaista materiaalia sekä painetussa että digitaalisessa muodossa. Pääosin kaikki materiaalituotanto hoituu työntekijöiden toimesta, mutta syksyllä 2025 saimme työharjoitteluun Stadin Ammattiopistosta media-alan opiskelija Nelli Hännisen. Hän suoritti HEROssa 15 osaamispisteen harjoittelun: Mediamateriaalien tuottaminen markkinointiin.
Työharjoittelu alkoi yhteisellä suunnittelu- ja tutustumispalaverilla, jossa tutustuttiin HEROon yhdistyksenä ja pohdittiin HEROn markkinointimateriaalien tarpeita. Lisäksi käytiin läpi työharjoittelun tavoitteita ja Nellin koulussa tekemiä työnäytteitä. Tapaamisen pohjalta työharjoittelun tavoitteeksi valikoitui tuottaa markkinointimateriaalia sekä digi- että painoaineistojen muodossa. HERO tarvitsi täydennystä markkinointikuvien kuvapankkiin, uuden aineiston roll-upiin sekä Miten mennään HEROon-opasvideon.
Työtehtävien ohella työharjoittelun tavoitteena on oppia työelämätaitoja. Markkinointimateriaalien tuotanto on pääosin itsenäistä puuhaa ja työharjoittelu suoritettiin pääsääntöisesti etänä. Silloin työelämätaidoissa korostuvat esimerkiksi itsensä johtaminen eli annettujen työtehtävien omaksuminen, aikataulutus ja priorisointi. Tärkeitä työelämätaitoja ovat myös kommunikointi- ja viestintätaidot sekä sopeutumiskyky erilaisiin muuttuviin tilanteisiin.
Työharjoittelu saatiin marraskuussa sovitusti päätökseen ja kaikki tehtävät valmistuivat ajallaan. Muutoksia tapahtui matkan varrella monissa asioissa ja yllätyksiäkin tuli vastaan. Niin kuin normaalissa työelämässä tapahtuukin.
Entä millaista työharjoittelu HEROlla oli Nellin itsensä mielestä. Kysyimme häneltä muutaman kysymyksen.
Mitkä työharjoittelun tehtävät olivat mieluisia?
Kuvapankkikuvien ottaminen oli mukava työtehtävä. Sitä sai suorittaa itsenäisesti. Hyvällä säällä esimerkiksi keskityttiin ulkokuvien ottamiseen ja alkusyksystä pystyi ottamaan kauniita syyskuvia, joita voidaan käyttää esimerkiksi uutiskirjeiden teemakuvina.
Mitä haasteita koit työharjoittelussa / tehtävien osalta?
Henkilökohtaisena haasteena oli täydellisyyden tavoittelu ja liika itsekriittisyys. Videota kuvatessa oli paljon käytännön ongelmia, joihin ei voinut itse vaikuttaa. Esimerkiksi Mannerheimintie on vilkasliikenteinen katu, joten ei ollut yhtään hetkeä, jolloin mikään ajoneuvo ei olisi ajanut ohi. Samoin rappukäytävän ovi oli remontissa, joten videolle tallentui väkisinkin remontin teippaukset. Videota varten otettiin monta ottoa ja niistä valikoiminen vei paljon aikaa.
Lisäksi kuvapankkikuvien läpikäyminen ja työstäminen olikin tosi työlästä, sillä kuvat piti nimetä, jotta niiden jatkokäsittely olisi puolestaan helpompaa HEROn työntekijöille.
Mitä opit työharjoittelusta esim. työelämätaitojen osalta?
Sähköpostia tulee paljon. Suunnitelmat voivat myös muuttua alkuperäisestä ja täytyy improvisoida.
Videota tehdessä olisin itse halunnut hioa sitä täydellisemmäksi, mutta HEROn ohjaajalta opin, että tilaaja eli HERO määrittelee, milloin video on valmis. ”Riittävä riittää” -sanonta auttoi luopumaan liiasta hiomisesta, sillä meillä ei olisi ollut videon muokkaamiseen enempää edes aikaa.
Työharjoittelu saatiin siis hienosti päätökseen ja Nelli valmistuu alkuvuodesta 2026. HERO kiittää Nelliä työharjoittelusta ja toivottaa valtavasti onnea tulevaan!
Työharjoittelussa tehtyjä
Opasvideo:
Miten mennään HEROon-opasvideo
Esimerkkejä kuvapankkikuvista:
Lokakuun uutiskirjeessä käytettiin syksyistä Nellin ottamaa luontokuvaa.
HEROn toiminnanjohtaja Suvi-Päivikki Hiipakka -henkilökuvaa käytetään Educa-messujen 2026 ohjelman yhteydessä.
HEROn sisätiloista tarvittiin kuvia. Tässä kuvassa Toimintatilan sohvanurkkaus, jota käytetään usein esim. vertaisryhmien kokoontumisiin.


