Lukiviikkoa eli kansainvälistä dysleksiaviikkoa vietetään 7.–13.10.2024 (vko 41) teemalla Jokaisen tarina on tärkeä
Lukipäivä eli kansainvälinen dysleksiapäivä on 8.10.
Lukikuukausi on lokakuu.
Lukiviikko, -päivä ja -kuukausi lisäävät tietoa ja ymmärrystä lukivaikeudesta. Teematapahtumia Suomessa koordinoi Erilaisten oppijoiden liitto ry, joka toteuttaa ne yhdessä jäsenyhdistystensä ja yhteistyökumppaneidensa kanssa.
Helsingin Seudun Erilaiset Oppijat (HERO) järjestää:
Ke 2.10. HEROn 30-vuotisjuhla – kaikille avoin, ilmoittaudu mukaan!
Lukiviikolla 7.–13.10. järjestämme runsaasti ohjelmaa. Lue alta päiväkohtainen ohjelma ja katso otsikkolinkistä lisätiedot!
Ma 7.10.
- Oppimiskahvila jäsenille ja jäsenyydestä kiinnostuneille HEROssa klo 15–18
- Lukineuvontaa Mosaiikin kirjastossa Vantaalla klo 17–18
Ti 8.10.
- HEROn neuvontapuhelin päivystää klo 8–9 numerossa 050 4060 580
- Taaperoiden loruhetki keskustakirjasto Oodissa klo 13–14
- Lukineuvontaa Tikkurilan kirjastossa Vantaalla klo 17–18
Ke 9.10.
- HEROn Lukukummi Inari Fernándezin Lukuvartti keskustakirjasto Oodissa klo 16.00 ja 16.30
- Runohetki keskustakirjasto Oodissa klo 17–18
- Vapaaehtoistyön etäkoulutus vapaaehtoistyöstä kiinnostuneille (teemana Oppimisvaikeudet) klo 17.00–18.30
To 10.10.
- HEROn neuvontapuhelin päivystää klo 8–9 numerossa 050 4060 580
- Yleisötilaisuus (webinaari) Lukivaikeudet ovat voitettavissa – kaikki oppimaan lukemalla klo 17.00–18.30
To 10.10. Erilaisten oppijoiden liitto ja Opintokeskus Sivis järjestävät:
Perinteinen Allvar-webinaari 10.10.2024 klo 14–16 Teemana on Erilaisuus työelämässä – tuki lisää hyvinvointia
- lue linkistä lisätiedot webinaarista ja ilmoittaudu mukaan!
La 12.10. Lukineuvontaa Vantaan kirjastoissa
Sosiaalisessa mediassa voit kertoa osallistumisestasi. Käytäthän siellä tunnisteita #lukiviikko2024 ja #lukivoima
Lukivaikeus on yleisin kapea-alaisista oppimisvaikeuksista
Lukivaikeus on yleisin kapea-alaisista oppimisvaikeuksista. Se on perinnöllinen ja synnynnäinen keskushermoston toiminnan poikkeavuudesta johtuva vaikeus. Lukivaikeuden aiheuttamaa esim. lukuhitautta voi kompensoida erilaisilla oppimisen menetelmillä, työskentelytavoilla ja oppimisen tuen välineillä. Lukivaikeus on henkilön ominaisuus, mikä ei poistu kokonaan ja vaikuttaa vaihtelevasti henkilön tapaan toimia eri tilanteissa.
Lukivaikeus voidaan diagnosoida missä iässä tahansa. Työikäisissä aikuisissa on paljon diagnosoimattomia henkilöitä, jotka ovat oppineet itsenäisesti, ilman ohjausta, kompensoimaan lukivaikeuttaan.
Lukivaikeus on arviolta jopa 5–10 %:lla aikuisista. Tästä ei työpaikoilla kuitenkaan ole riittävästi tietoa, lukivaikeutta ei tunnisteta, ja tuen tarve jää usein työnantajalta sekä työterveyden ja työhyvinvoinnin asiantuntijoilta huomaamatta.