Heikosta lukutaidosta on puhuttu viime aikoina paljon. Suomalaisista noin 11 %:lla on heikko lukutaito ja erot tyttöjen ja poikien välillä ovat suuret. Pojista jopa 16 %:ia on heikkoja lukijoita. Heikko lukutaito vaikuttaa myös itsetuntoon ja opiskelumotivaatioon koulussa. Lisäksi vieraskielisten määrä Suomessa lähes kaksinkertaistunut viimeisen kymmenen vuoden aikana ja edelleen toisen polven maahanmuuttajista lähes 30 % ei saavuta opiskelusta tai useimmista töistä suoriutumiseksi riittävää lukutaitoa. Tulevaisuudessa on tärkeää oppia erottamaan vieraskielisen oppijan oppimisvaikeudet kehittyvän kielen haasteista, mutta myös löytää keinoja tukea oppilasta opiskelussa ja kannustaa oppijaa yksilöllisesti vahvuuksien kautta.
HERO tarjoaa tänä keväänä kaksi kurssia, joissa keskiössä ovat vieraskielisten oppijoiden oppimisvaikeudet, niiden tunnistaminen ja tukeminen. Vieraskielisen oppijan oppimisvaikeuksien tunnistaminen ja tuki -kurssi on ollut tarjolla HEROn koulutuksissa jo pidempään, mutta uutena kurssina tarjoamme Vieraskielisen oppijan Lukuseula & kohdennettu tuki –kurssin (täynnä), jossa tutustutaan ja testataan uutta S2-oppilaille tarkoitettua Lukuseulaa, joka on Helsingin yliopistossa toteutettu tutkimushanke. Lukuseulan avulla on mahdollisuus kartoittaa laajasti vieraskielisen oppijan taitoja luetun ymmärtämisessä, sanastossa, mutta myös laajemmin asioiden ja asiayhteyksien ymmärtämisessä ja loogisessa päättelyssä. Uusi testi on mahdollista toteuttaa suomen, ruotsin, englannin ja espanjan kielillä. Kouluttajana toimii Aija Lund, joka on testannut Lukuseulaa Suomen kieltä taitavilla vieraskielisillä oppijoilla.
Seuraava aiheeseen liittyvä koulutus järjestetään 8.2.25 ja siinä on vielä paikkoja jäljellä. Tervetuloa ja käy pikaisesti ilmoittumassa mukaan: Ilmoittautuminen 8.2. koulutukseen
Lisätietoa aiheesta, Aija Lundin blogikirjoitus: S2-lukuseula – kokeilua toisella asteella
Terveisin
Minna Eväsoja
Perustoiminnan vastaava koordinaattori