Lokakuussa on Lukiviikko ja Lukikuukausi

Uutinen

Jos haluat kuunnella tekstin pitää sinun sallia evästeet, voit muuttaa hyväksyntääsi täältä.

Lukiviikkoa eli kansainvälistä dysleksiaviikkoa vietetään 2.–8.10.2023 (vko 40) teemalla Erilaisen oppijan työ sujuvaksi.

Lukipäivä eli kansainvälinen dysleksiapäivä on 8.10.

Lukikuukausi on lokakuu.

Lukiviikko, -päivä ja -kuukausi lisäävät tietoa ja ymmärrystä lukivaikeudesta. Teematapahtumia Suomessa koordinoi Erilaisten oppijoiden liitto ry, joka toteuttaa ne yhdessä jäsenyhdistystensä ja yhteistyökumppaneidensa kanssa.

Teematapahtumia eri puolilla maata

To 5.10. Erilaisten oppijoiden liitto ja Opintokeskus Sivis järjestävät:
Perinteinen Allvar-webinaari 5.10.2023 klo 14–17. Teemana on Erilaisen oppijan työ sujuvaksi, ja ohjelmassa käsitellään monipuolisesti erilaisten oppijoiden tukemista työelämässä.

Helsingin Seudun Erilaiset Oppijat HERO järjestää:
Ma 2.10. Lukineuvontaa Tikkurilan kirjastossa
Ti 3.10. HEROn neuvontapuhelin päivystää klo 15–17 numerossa 050 4060 580
Ti 3.10. Vapaaehtoistyön koulutus: Oppimisvaikeudet
Ke 4.10. Zoom-oppimiskahvila klo 17–17.45: Miten teen muistiinpanoja?
Ke 4.10. Infotilaisuus Kannelmäen kirjastossa klo 17.30–18.30: Oppimisvaikeudet – vaikeuksien kautta voittoon. Yhteistyö Helsingin työväenopiston kanssa.
To 5.10. HEROn neuvontapuhelin päivystää klo 15–17 numerossa 050 4060 580

 

Sosiaalisessa mediassa voit kertoa osallistumisestasi. Käytäthän siellä tunnisteita #lukiviikko2023 ja #lukivoima sekä @erilaistenoppijoidenliitto

 

Suomessa teemana on Erilaisen oppijan työ sujuvaksi

Lukiviikko lisää työnantajien ja työntekijöiden tietoisuutta ja ymmärrystä lukivaikeuden haasteista ja mahdollisuuksista sekä oppimisvaikeuksien huomioimisesta osana työyhteisön moninaisuutta.

Haluamme nostaa teemaviikon aikana keskiöön lukivaikeuden hyväksymisen ja oikeanlaiset kohtaamiset työyhteisöissä sekä ne keinot ja välineet, joita erilaisten oppijoiden tukemiseen on tarjolla. Näitä ratkaisuja tunnetaan kuitenkin vielä liian huonosti.

Lukivaikeus on yleisin kapea-alaisista oppimisvaikeuksista

Lukivaikeus on yleisin kapea-alaisista oppimisvaikeuksista. Se on perinnöllinen ja synnynnäinen keskushermoston toiminnan poikkeavuudesta johtuva vaikeus. Lukivaikeuden aiheuttamaa esim. lukuhitautta voi kompensoida erilaisilla oppimisen menetelmillä, työskentelytavoilla ja oppimisen tuen välineillä. Lukivaikeus on henkilön ominaisuus, mikä ei poistu kokonaan ja vaikuttaa vaihtelevasti henkilön tapaan toimia eri tilanteissa.

Lukivaikeus voidaan diagnosoida missä iässä tahansa. Työikäisissä aikuisissa on paljon diagnosoimattomia henkilöitä, jotka ovat oppineet itsenäisesti, ilman ohjausta, kompensoimaan lukivaikeuttaan.

Lukivaikeus on arviolta jopa 5–10 %:lla aikuisista. Tästä ei työpaikoilla kuitenkaan ole riittävästi tietoa, lukivaikeutta ei tunnisteta, ja tuen tarve jää usein työnantajalta sekä työterveyden ja työhyvinvoinnin asiantuntijoilta huomaamatta.